SELECT LANGUAGE : ENGLISH | PERSIAN
021 55420713 | sales [at] ajaxbolt.com | 0912 1933785
صفحه اصلیدرباره ماتماسگالری
پیچ سر شش گوش آچارخور
پیچ آلن و پیچ آلن مغزی
استدبولت
مهره
واشر

سختی سنجی پیچ و مهره به روش ویکرز

تست سختی سنجی به روش ویکرز شامل فرو کردن یک فرو رونده به شکل سر هرم با سطح مقطع مربعی و با زاویه 136 درجه به داخل قطعه تست شونده با نیروی بین 1gf یک گرم فورس تا 100 کیلوگرم فورس بسته به نوع و ابعاد پیچ و مهره می شود.

این بار معمولا به مدت 10 الی 15 ثانیه بر روی گل و یا پخی مسطح پیچ وارد میشود. دو قطر از سطح مربعی فرو رفته در قطعه کار پس از حذف بار توسط میکروسکوپ اندازه گیری می شوند و میانگین آنها محاسبه می گردد. سپس مساحت سطوح شیبدار داخل مربع ایجاد شده بر اثر بارگذاری محاسبه میگردد. سختی ویکرز طبق رابطه زیر محاسبه می شود ویکرز پیچ و مهره

دستگاه های مدرن سختی سنجی به روش ویکرز بطور اتوماتیک پس از انجام تست قطر متوسط را اندازه گیری کرده و طبق رابطه میزان سختی ویکرز را نمایش می دهند. نتیجه تست سختی ویکرز بصورت مثال 800HV/10 نشان داده می شود که به معنی سختی 800 ویکرز بر اثر اعمال 10 کیلوگرم فورس نیرو می باشد.

در واقع سختی سنجی به روش ویکرز برای پیچ و مهره ها و سختی سنجی به روش راکول پیچ و مهره ها هر دو مبنای یکسان یعنی فرو کردن یک جسم خارجی و محاسبه میزان فرو رفتگی دارند. هر چند انجام تست ویکرز با وارد کردن نیروهای متفاوت به سطح معمولا نتیجه یکسان و دقیقتری نسبت به تست سختی سنجی راکول با درجه های مختلف تست به دست می دهد. مشاهده جدول تبدیل سختی راکول، برنیل و ویکرز

علاوه بر این در روش تست سختی ویکرز تنها یک فرو رونده برای تست وجود دارد. گستردگی بازه نیروی وارد کننده جهت تست در روش سختی سنجی ویکرز یکی دیگر از مزایای این روش بوده که تقریبا برای هر متریال با هر ضخامتی قابل اجراست چرا که هم نیرو و هم قطر متوسط در رابطه وارد می شوند.
پیچ و مهره

سختی سنجی پیچ و مهره به روش ویکرز